Una de cada cent persones a la nostra societat té discapacitat intel·lectual i, entre elles, una de cada quatre patirà en algún moment de la seva vida una malaltia mental o un trastorn de la conducta. Les limitacions comunicatives i comprensives fan que, malauradament, les seves necessitats no siguin sempre identificades i per tant tractades.
El Suport Conductual Positiu és, ara per ara, l'estratègia basada en l'evidència més efectiva en el maneig dels trastorns de la conducta en persones amb discapacitat intel·lectual. A INARDI portem a la pràctica els valors i coneixements actuals en relació a les estratègies d'avaluació i intervenció en comportaments desafiadors en les persones amb discapacitat intel·lectual, de diferent grau d'afectació i en diferents entorns: familiar, comunitari, institucional i entorn sanitari. Inclou els components clau de la planificació centrada en la persona, la comprensió del comportament desafiant, la salut mental, la cognició i la neuropsicologia. Contempla el model d'intervenció en tres etapes, que comprèn la prevenció primària (suport actiu, comunicació efectiva i l'ensenyament d'habilitats), la prevenció secundària (programes de reforç) i les estratègies reactives. Es fa incís en com incloure el coneixement de les habilitats cognitives en l'avaluació de la conducta i, especialment, en el disseny de plans d'intervenció conductual centrats en la persona.
Els professionals d’INARDI disposem de la formació, experiència i eïnes necessàries per a dur a terme una avaluació integral dels problemes de la conducta i de les malalties mentals :
- Anàlisi Aplicada de la Conducta (ABA) - algunes conductes són aprenentatges que la persona utilitza per relacionar-se amb l’entorn i obtenir el que desitja.
- Avaluació Social-ecològica - el context on es donen els problemes condiciona la seva presència o absència, i fa que es mantingui o desapareixin
- Avaluació Biològica - Les malalties mentals i altres com l’epilèpsia, els dèficits sensorials i la predisposició genètica condiciona la presència de problems de la conducta
- Avaluació Neuropsicològica - Es recomana especialment en tots aquells casos en que s'observa un deteriorament de las funcions cognitives (memòria, atenció, llenguatge), o una alteració del comportament, que se sospita és conseqüència d'un dany o una alteració patològica del funcionament cerebral.
On ho fem
- En la consulta
- En el lloc on s’esdevenen els problemes. L’equip es desplaça als domicilis, a les escoles, als tallers i habitatges per treballar coordinadament amb els professionals que estàn en relació directa amb la persona afectada
- APLICACIÓ DE TÈCNIQUES DE CONTROL CONDUCTUAL PER ESTIMUL·LACIÓ PROPIOCEPTIVA PROFUNDA.
- PROGRAMA D'EDUCACIÓ AFECTIVO-SEXUAL PER A PERSONES AMB DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL